treballem la lecto i fem seriacions.

Benvolgudes famílies!

La setmana passada vam fer uns jocs molt divertits, com cada setmana, per treballar la lectoescriptura i s’ho van passar pipa!!

A través del treball sistemàtic del seu nom i el dels companys, els nens ja han fet una primera aproximació al codi escrit i coneixen el conjunt de lletres i fonemes que ens ha proporcionat els noms de la classe. Sense perdre de vista aquesta intenció engrescadora, considerem P4 com el curs intermig on entrem de ple en el procés lectoescriptor: es consoliden els aprenentatges inicials, s’amplia quasi totalment el conjunt de les lletres a utilitzar, la grafia es perfecciona i es produeix fluidament, s’incrementa el plaer dels nens per la identificació de paraules escrites…

És, també, el moment d’iniciar noves dinàmiques i activitats del codi escrit. Pren moltíssima importància la consciència fonològica que recolzem, a més a més, en l’escriptura o representació gràfica. Tot plegat s’organitza en activitats col·lectives que intentem que siguin majoritàriament en grups reduïts d’alumnes o si més no amb la meitat del grup, que és quan fem desdoblement un cop per setmana. Perquè es visqui compartidament, sense por d’equivocar-se i amb la sensació que és un aprenentatge que construïm entre tots i per a tots. Fem jocs la pissarra per repassar les vocals, la direcció de les lletres, les paraules que hem après a esciure al llarg del dia, etc. També fem jocs amb unes lletres de paper que ens a serveixien per a poder esciure el nostre nom o el dia de la setmana que estem. També utilitzem els materials d’axioma per poder fer sevir les lletres com a font d’expressió escrita i surten jocs molt originals.

Paral·lelament a l’adquisició de la lectoescriptura, no podem descuidar la nostra atenció al llenguatge oral i capacitat d’expressió, que encara està en procés de desenvolupament en aquestes edats. Una manera de treballar l’expressió verbal és fer un resum, cada dia, i recordar 3 coses boniques que hagin treballat aquell dia i explicar-lis als papes quan arribin a casa. LLavors treballem la memòria i l’expressió verbal i el temps verbals. És un exercici que funciona molt i molt bé!!

Amb el grup de P5, fa dos cursos que dediquem la nostra atenció al món de les lletres i els infants ja tenen moltes experiències en relació al codi escrit. Els ritmes d’adquisició de les habilitats lectores i escriptores són molt variats i comencen a aparèixer grans diferències en els nivells de producció espontània si observem el grup-classe globalment: des de nens/es que encara se senten insegurs i no s’atreveixen a escriure si no és copiant un model, als que sil·làbicament poden representar paraules o frases que s’entenen fins als que poden escriure alguna frase que són correctes fonèticament. Tots són estadis dins de la normalitat i corresponents a l’edat. Amb la lectura passa el mateix.
Vetllem per respectar aquests nivells en els/les alumnes, animar-los a progressar des de l’estadi en què es troben i motivar-los per tenir ganes de seguir aprenent i avançar. També treballem les dites, les rimes , els rodolins, poemes, cançons, per practicar i adquirir aquests aprenentatges, etc.
El què fem cada dia per treballar tots aquests conceptes és esciure el què han dinat quan venen a les 15h a l’escola. És la manera de treballar la memòria i d’aprendre a escriure allò que han dinat.
Amb la fusió de p4 i p5 tots/es aprenen de tots/es i cadascú evoluciona al seu ritme. Ja sabeu que l’aprenentge no ocupa lloc i va bé que els més petits es fixin en el què fan els més grans i els més grans ajudin als petits a l’hora d’entrendre el què expliquem, per això veureu en el vídeo activitats conjuntes. Creiem que el treball conjunt dóna els seus fruits i estem molts contents de com van evolucionant aquests nens i nenes tan espavilats!!!!
També veureu en el vídeo com fem jocs per treballar les seriacions i els hi encanta!